Jdi na obsah Jdi na menu
 


Frutariánství

2. 1. 2009

Definice



Fruitariánství je definováno jako dieta skládající se převážně ze syrových plodů (75+%), zbytek diety tvoří syrová vegetariánská (obvykle syrová veganská) strava. Plody jsou běžně definovány jako reprodukční části rostlin, keřů nebo stromů, které obsahují šťavnatou dužinu. Tuto běžnou definici zde užívám raději než botanickou, protože botanická definice považuje za plod také obilné zrno.



Shrnutí tvrzení o fruitariánství

Fruitariánství je vhodné podle idealistické dietní teorie, ale v praxi je velice obtížné. Má mnoho nástrah, které mohou způsobit vážné problémy těm, kteří by chtěli být fruitariány. Fruitariánství líčí ovoce jako ideální přírodní jídlo, ale novověké ovoce je výsledkem řízeného šlechtění po mnoho generací (v některých případech tisíců let). Ve zkratce řečeno, moderní ovoce bylo vyšlechtěno pro vysoký obsah cukru, a jako jídlo je značně nadhodnocené. Jen málo lidí tvrdí, že jejich fruitariánská dieta byla úspěšná, pokud trvala delší dobu. Používejte zdravý selský rozum; existuje několik málo příběhů o dlouhodobých pozitivních účincích fruitariánství, a ještě méně uvěřitelných příběhů� Znamená to, že je to �ideální, přírodní� dieta pro kohokoli, jak tvrdí její zastánci, nebo okrajová, vedlejší dieta, která přitahuje zejména idealisty? Tato otázka si zasluhuje náležitou úvahu, zejména pokud zvažujete praktikování této diety.



Fruitariánství: Pro

* ovoce je považováno za vůbec nejlépe chutnající potravinu. Jíst ovoce je velmi příjemné - všichni máme rádi sladké!


* je to opravdu detoxikační dieta, a může být nápomocná (krátkodobě) proti nemocem či poruchám, kde je faktorem toxemie (otrava krve) (poznámka - toto platí pro jakoukoli syrovou dietu, ale fruitariánství je pravděpodobně stravovací režim, kde jsou očisťující účinky nejsilnější).


* ovoce, pokud bylo vypěstováno lokálně a nebylo přepraveno lodí, zmraženo, dezinfikováno kouřem, vystavováno příliš vysokým nebo nízkým teplotám ničícím ovocné mušky, je jídlem �téměř bez násilí�. Ale přepravované ovoce, zmražené atd. v sobě zahrnuje násilí proti přírodě; ovoce, které podstupuje všechno tohle bohužel běžné zacházení, nemůže být považováno za �jídlo téměř bez násilí�. Jinými slovy, většina ovoce není ani bez násilí, ani bez špatné karmy.


* působí na snížení váhy a dělá vás lehčí.


* fruitariánství mění stav mysli, dává psychický pocit světla a lehkosti. Pocit, že jste našli něco příjemného. Někdy je to interpretováno jako �duchovní� pocity.


*může podnítit neobyčejné fyzické zdraví - zjistíte, že jste (relativně) imunní vůči nemocem (přinejmenším krátkodobě) a zranění se hojí velmi rychle. Toto, v kombinaci se �světelným� účinkem v mysli, dává pocit, že zakoušíte vyšší stav ducha.


* váš dýchací systém může fungovat lépe než při jiných dietách (s vařenou stravou), ačkoli jen mírně lépe než při jiných syrových dietách.


* vaše smysly se mohou zostřit na výjimečný stupeň, zejména čich a chuť. Smysly se mohou stát natolik citlivými, že bude emocionálně bolestivé sedět ve stejné místnosti s člověkem, který jedl česnek, nebo s někým, kdo smrdí tabákem


* klesne množství vody, kterou potřebujete pít (protože ovoce obsahuje velké množství vody).




Fruitariánství: Proti

* moderní ovoce je drahé, s omezenou vitalitou a kvalitou, což je výsledkem přepravy , mražení, fumigací (dezinfekce kouřem) atd. Důležitý je celoroční přístup k lokálnímu ovoci dobré kvality, to ale snižuje možnosti fruitariánství.


* fruitariáni obvykle o několik kil zhubnou, jejich váha se stabilizuje na úrovni anorektiků. Je velmi obtížné udržet si váhu, pokud držíte ovocnou dietu, dokonce i když se přejídáte avokádem.


* obhájci fruitariánství tvrdí, že každý může uspět s jejich ideální, přírodní dietou, pokud má víru a pozitivní myšlení. Je v tom rozpor: cožpak potřebuje kráva víru k tomu, aby uspěla s čistě trávovou stravou? Potřebuje lev pozitivní myšlení, aby uspěl s dietou, při které jí pouze zebří, antilopí a pakoní maso? Samozřejmě ne! Jestliže k tomu potřebuješ víru a pozitivní myšlení, pak to pravděpodobně není "ideální a přírodní" dieta, jak tvrdí její zastánci.


* tato dieta je extrémně obtížná, a hodně lidí shledalo, že není ani fyzicky, ani psychicky uspokojující.


* fruitariáni často dávají najevo své obsedantní jídelní chování. Vem dva krajíce chleba, dej jeden anorektikovi a druhý fruitariánovi. Anorektik si pomyslí: "Nemohu jíst chleba, ztloustnu po něm."; fruitarián může myslet podobně: "Nemůžu jíst chleba" - s jedním či více následně uvedených důvodů:
a) chleba je pečený, tudíž toxický,
b) chleba způsobí vyprodukování slizu, který je příčinou všech nemocí, a způsobí, že budu "nečistý"
c) chleba obsahuje proteiny a škrob, a všechny proteiny a škrob jsou hrozné a toxické.
Tento bod vyjadřuje fanatické postoje anorektiků a fruitariánů vzhledem k běžnému stravování.


* je velice snadné přejíst se, a velmi snadné upadnout do nepříjemných nástrah závislosti na cukru. Cukr je dobře znám pro jeho schopnost podporovat touhu po jídle, což často vede k �opilosti jídlem� nebo přejídání.


* moderní šlechtěné ovoce má velmi vysoký obsah cukru, daleko vyšší než ve většině divoce rostoucího, nešlechtěného ovoce. Čistě ovocná dieta může způsobit nadbytek přijímaného cukru, a to může vést k příznakům jako při diabetes: touha po cukru, časté močení, žízeň, veselost/ deprese, únava.
Dlouhodobý nadbytek cukru může negativně působit na slinivku břišní. (Fruitariáni by poradili každý den jíst tmavou, hořkou listovou zeleninu (pomáhá regulovat metabolismus cukrů a snižuje touhu po cukru)).


* fruitariánství je velmi sociálně izolující. Pro hodně lidí je těžké se s tím vypořádat; extroverti by neměli zkoušet být fruitariány! Sociální izolace může podporovat pocit psychické deprivace, který může vést k přejídání. Sociální izolace a psychická deprivace může také zdeformovat vaše vnímání jídla; namísto rozvoje zkušeností s výživou se to stane cvičením v egoismu ( podobně jako předstíraný soucit, do něhož upadlo tolik původně etických veganů). Někdo se může s dietou ztotožnit; stane se "znakem" či "symbolem" jeho individuality- jinými slovy, posiluje své ego.


* mnoho fruitariánů nakonec vzdá svou dietu jako příliš obtížnou pro další pokračování- obsesní stravování, sociální izolace, psychická deprivace, časté hladovění... Je zajímavé, že někteří neléčení anorektici se nakonec uzdraví ze své anorexie ze stejných důvodů. V praxi je jen malý rozdíl mezi tím, jestli se vyhýbáte jídlu, abyste neztloustli, nebo protože se obáváte tepelně upraveného jídla, slizu nebo bílkovin. Člověk musí být v praxi s fruitariánstvím velmi opatrný, zda k němu zaujímá pozitivní přístup, nebo zda je jeho dieta motivována strachem z tepelně upraveného jídla, slizu nebo bílkovin; pokud je něčí fruitariánství motivováno fanatickým strachem, stává se poruchou ve výživě!


*světlé, vzdušné psychické pocity, které někteří přirovnávají k menšímu drogovému opojení, a jiní omylem pokládají za určitý druh duchovních prožitků. Tyto světlé pocity neodpovídají a nejsou totožné s pocity bezpečí, mírumilovnosti, blaženosti a lásky, kterých může člověk dosáhnout při meditaci nebo při jiných duchovních cvičeních. Mluvím ze své vlastní zkušenosti, zažil jsem oba druhy pocitů. (Někteří anorektici mluví o mentálních účincích podobných zkušenostem z fruitariánství; a to je také důvod, proč je tak těžké anorexii překonat). Všimněte si také poznámek fruitariánů o "světlých" či "euforických" pocitech, což ovšem může být příznakem nedostatku zinku. Zinkové doplňky jsou často užívány při terapii anorexie. Podobně někteří fruitariáni mluví o ztrátě pohlavního pudu, což může být dalším z příznaků nedostatku zinku. (Zinek se vyskytuje pouze v malém množství při veganské dietě, nebo částečně syrové veganské dietě).


* fruitariánství, zejména jeho 100% ovocná verze, je velmi očisťující dieta, co se týče fyzické úrovně. Avšak, a to je čistě mé pozorování a můj názor, že rozsáhlé fyzické pročištění, bez odpovídajícího duchovního a etického rozvoje, obvykle vede k psychickým nebo emocionálním problémům. Tyto problémy se mohou vyskytovat v mnoha formách; několik příkladů z mých vlastních zkušeností:
1) byl jsem fruitarián, posedlý dvěma věcmi - jídlem a jeho pohybem ve střevech- pil jsem ocet, jakoby byl voda.
2) který opustil svou manželku, přestěhoval se do Jižní Ameriky a žil nahý se svými přítelkyněmi v horách.
3) byl jsem fanatický fruitarián, který napadal všechny jiné diety, mimo vlastní, a jehož dialogy byly naplněny jeho vlastním egem, hněvem, nenávistí a negativismem. Je nepodstatné, že máte čisté tělo, pokud vaše mysl a srdce jsou plné jedu agresivity a negativismu.




Alternativa: Téměř fruitariánská dieta

"Téměř fruitariánská dieta" je alternativou pro ty, kteří neústupně trvají na dietě s vysokým procentem ovoce. Může pomoci vyvarovat se určitým problémům, které přináší 75+% ovocná dieta, ale samozřejmě nemůže být zárukou, a člověk by měl pozorně dohlížet, jestli se u něj některé problémy nevyskytnou.


Pro účel diskuze, "téměř fruitariánská dieta" je syrová veganská dieta, která se skládá přibližně ze 70% (nebo méně) syrového ovoce, s důrazem na polosladké a "neutrální ovoce".


Zbývající část diety se skládá z:
- tmavé listové a jiné zeleniny. Důraz je kladen na hořkou zeleninu, ale měla by se též jíst ostrá, štiplavá, slaně chutnající zelenina. Zelenina pomáhá regulovat metabolismus cukrů a zajišťuje určitou ochranu proti závislosti na cukru. Je také zdrojem chlorofylu a minerálů a rozšiřuje škálu chutí, které ovoce neposkytuje (protože většinou je sladké).


- Dobrým nápadem je též pravidelně jíst zázvor, který podporuje trávení. Jestliže máte námitky vůči zázvoru, můžete jíst ostrou zeleninu: hořčici, řeřichu �


- semínka, zejména mandle, sezam, slunečnice, dýně, ořechy, také len. Zajistí mastné kyseliny, které jsou v ovoci obsaženy jen v malém množství. Kokosy jsou také dobré. Pohanka je dobrá, ale nezajistí mastné kyseliny.




Dodatečně zvažte:

- získat vitamín B-12 ze spolehlivých zdrojů (doplňky stravy)
- dělat něco, co by zabránilo sociální izolaci
- poslední, ale nejdůležitější: učiňte duchovní a etický rozvoj svou hlavní prioritou, postavte se potenciálním mentálním či emočním problémům, jestliže se objeví.





Poznámky k "neutrálnímu ovoci"

Pojem "neutrální ovoce" označuje ovoce, které není ani sladké, ani kyselé. Zahrnuje spoustu "zeleninového ovoce": brambory, nepálivé papriky, cukety, lilky, okurky. Uděláte-li z nich základ své stravy, můžou nastat různé problémy: brambory mohou být kyselé a u mnoha lidí mohou vyvolat negativní reakce, zejména pokud se jí ve velkém množství, cuketa nemá skoro žádnou chuť, syrový lilek není přitažlivý, ani strukturou, ani chutí, nepálivé papriky způsobují nadýmání, okurky neposkytují skoro žádné kalorie, a jen málo živin. Jak byste nazvali někoho, kdo drží dlouhodobě výhradně okurkovou dietu? Podle mého názoru je označení "anorektik" přiléhavé.


"Neutrální ovoce", zejména okurky a brambory, mohou být součástí vaší diety, ale nejsou postačující jako základ diety pro většinu lidí. Někteří fruitariáni tvrdí, že máte klást důraz na neutrální ovoce, pokud máte problémy s vysokým obsahem cukru ve sladkém ovoci. Uvědomte si, že se můžete setkat s vážným úbytkem váhy, pokud vaše dieta bude založená na okurkách.




Epilog

Nepouštějte se do fruitariánství ze strachu z tepelně upravené stravy, slizu nebo proteinů. Jestliže si zvolíte fruitariánství, učiňte tak pouze pokud máte jasné, pozitivní důvody, a sledujte příznaky VŠECH potenciálních problémů zmíněných výše. Fruitariánská dieta, která zahrnuje bílkovinnou potravu a listovou zeleninu, představuje menší risk než 100% ovocná dieta. Informace v tomto článku jsou nabídnuty s nadějí, že pomohou ostatním, kteří zvažují fruitariánství.



Mno já osobně frutarián nejsem


(*zdroj*wikipedie)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

fruit and peace

(tady to zije, 27. 5. 2010 10:38)

www.30bananasaday.com

fruitarianstvi

(frutopia, 27. 5. 2010 10:35)

check this link http://i.am/fruitarian or http://go.to/frutopia

knírač

(kubíček, 28. 5. 2009 12:17)

ty pičo